Monday, September 12, 2011

Berpantang 2

sambung sini plak..

Aku tsedar dari pengsan kira lama la jugak.. aku sdar2 je terasa hangat je bdan aku.. rupa2nya dah selesai operate.. terasa ketat balik kat bawah tu.. ketat sgt la plak..tetiba aku dgr sorg nurse pggl doc kata badan aku dah naik rashes.. masuk beg yg ke 3 darah yg dimasukkan kat badan aku rupanya aku alergik ngan darah tu.. trus doc stopkan drh tu n matikan lampu yg utk hangatkan adan aku tu...adui..baru nak rasa nyaman sbb panas bila tp je balik aku mgigil kesejukan balik.. lama jugak la nk tggu dalam bilik observation tu then dieorg tolak aku kuar ke kamar bsalin balik utk observ kat stu satu mlm lg.. sedar2 dah pkul 3.30 ptg.. aku sedar2 tgk hubby aku dtg bawak air penawar sbb dia ckp dh ada benda yg mengikut aku mgkin sbb bau hanyir darah kuat..ada ustazah yg bg air tawar tu.. x tau la aku ustazah mane kan.. so aku disapu dengan air sireh n minum air tawar.. dapat cikit je minum sbb aku mmg x larat sgt2.. nak bgun rasa berat jer.. air still masuk dalam drip.. cuma darah je dah stop sbb rashes td.. aku lak mcm org kaku takut nak grak sana sini...

breast aku dah bengkak susu.. doc pakar yg dtg cek aku tgk breast aku dh bgkak dia suh nurse tlg pamkan.. ini yg wat aku sakit ati lg satu.. aku mintak air dr sejak aku sedar tp nurse yg btugas time tu x bg2 aku air smpi ke mlm smpi tekak aku dh perit sgt.. bodoh pny nurse..aku ngadu kat doc pastu doc tu marah lg nurse..pastu doc suh nurse yg pamkan breast aku dia pam depan doc jer pastu dia suh aku buat sndr..mcm mane aku nak buat sedangkan tgn aku dua2 belah dekat pergelangan tgn ada drip n aku susah nak bengkokkan tgn.. breast pump manual lak tu yg jns mcm pam belon tu..medela x silap aku.. dh la susu aku byk lak tu..pemalas btul nurse tu.. buat kje ala kadar jer.. sakitnye ati aku..aku ngadu kat laki aku.. aku sakit tekak sbb dia x bg aku minum air sedangkan doc suh dah dia amik air utk aku.. hampeh..

then..esok harinya doc given datang melawat aku.. dia jelaskan apa yg tjadi n interview aku nape aku leh tumpah darah.. aku cite la dr aku urut then cirit birit jga anak aku ubat luka x letak, pastu g urut lg.. esoknya aku tumpah darah la.. pastu dia ckp.. aku bsalin vakum..jahitan yg doc gyne aku buat xde masalah sebenarnya mmg cantik dia jahit cuma aku mgkin lasak n dah ada jangkitan kuman pada tempat jahitan tu sbb jahitan tu x bcantum.. rupa2nya doc jiven ni kawan pd gyne aku doc hanisah..dia cakap sepanjang aku kat situ doc hanisah x bhenti cal dia tnya pasal aku.. aku pun x salahkan doc hanisah tu sbb bg aku dia xde wt salah pun tp yg aku herankan staff nurse yg kat GH tu x tau ape cite cbuk salahkan doc hanisah tu wat kje x btul..sedangkan doc pakar GH kata xde kena mengena pun dgn jahitan doc hanisah buat elok jer.. x tau cite boleh plak nak salahkan org.. tu la dia.. org2 skrg tau nak tuding jari jer.. bg aku plak aku rasa mgkin sbb aku kna cirit birit tu menyebabkan luka aku lmbt sembuh sbb kat tmpt tu asyik basah jer so ada kuman dh kat situ dan tukang urut yg kedua plak urut tlalu kuat menyebabkan jahitan n luka yg blm sembuh lg cepat tbukak.. so itula kesimpulan aku sbb yg tjadinya kat dri aku so aku tau la apa puncanya..

selama 4 hari aku kat GH.. aku dijadikan bahan ujikaji..dh brapa puluh kali aku tpksa critakan kes aku kat doc2 pelatih ni.. mcm2 dieorg tnya.. adui ai..yg aku pkir time tu aku nak blk jmpa aak aku jer.. ade plak staf nurse kat situ yg gatal mulut kata afsal aku x bawak anak aku skali kat wad tu..suh susukan badan.. bodohla dieorg ni.. sedangkan aku sndr x larat nk uruskan diri sendiri dia blh plak nak tmbhkan bebankan aku..kang elok2 aku nak sembuh boleh plak x sembuh2.. memang aku menyumpah je nurse2 kat situ.. sorry to say la ada staf nurse yg ok ada jugak yg x ok.. yg x ok sume dh tua2.. yg ok yg muda2.. tu sbb aku nak bsalin private bukan kata nak menunjuk2 tp bg aku org yg sakit x payah la nak dibebankan lg.. aku kesian dgn patient depan ngan sebelah aku..yg sebelah aku tu ceaser anak dia sama ngan aku la nyusu lma.. pastu kuning lak tu..mcm mne mental mak nak stabil n dapat hasilkan susu? aku btul2 pelik.. benda ni mgkin ada yg kata ala boleh jer kalau nak tp sakit org lain2..ada tahap kesakitan org tu tggi wpun sikit je nmpk sktnya ada yg boleh thn ada yg x blh thn..setiap penerimaan badan org adalah berlainan x sama utk sume org..so jgn la paksa org sgt..n marah2 org yg dalam kesakitan.. patient depan aku lak dah tua tp bsalin gak.. pastu nak buat ikat tiub.. dia baru pas operate nurse dah marah2 dia plak sb x bgun sndr.. truk btul staf nurse yg dah agak berumur kat sana.. siap cakap ala bukan skt sgt pun..mcm dia dh rasa plak.. plik aku.. nak je aku tnya nurse dah penah buat ker?

then masuk ari ke 4 tu aku dh merayu2 kat doc aku nk kuar hptl sb rindu kat anak aku.. akhirnya doc kata boleh tp kna tgu surat dlu..adui.. boleh ke check out ari ahad ek?ramai nurse kata tgk keadaan tkt doc xde..warghh x nak!! aku nak blk jgk.. Alhamdulillah tghr dpt jugak kuar.. x sabarnye aku nk blk jmpa baby raziq..

sampai je rumah..aku trus masuk bilik carik anak aku..wahh dia tdo..geram je aku tgk..tgk muka dia dh lain skit.. mak aku cakap sepanjang aku xde dia mcm tcarik2 aku.. tp dia x buat perangai elok je diam..abg aku lak cite masa aku tgh emergency aritu dia yg jga raziq pastu raziq menangis mcm tau je aku sakit.. tp dia x buat perangai elok jer..tp muka mcm x ceria jer.. sedar2 je raziq aku trus susukan dia.. ermm....rindunye kat anak mama ni.. nangis aku time aku susukan dia..raziq pun nampak happy jer dpt jmpa aku blk..beriya2 dia menyusu kat aku..n selepas dr tu aku trus duk diam je atas katil x nak jalan2 sgt sbb takut koyak lg.. mak aku pun x bg gerak byk sgt...

Alhamdulillah lepas2 tu aku dpt susukan raziq dgn baik n aku sembuh seperti sediakala..

No comments:

Post a Comment