Monday, August 22, 2011

Pengalaman Bersalin Muhammad Raziq Zharfan



Seperti yang dijanjikan pada entri yang lepas.. Aku nk kongsi pengalaman aku bersalinkan ajiq ni.. cite persiapan x payah cite la kan..sume sama jer.. tp aku nak cite pasal bersalin aku ni..

Sepatutnya due date aku ialah 31.1.2010 aku kna bsalinkan raziq tetapi atas sebab kesihatan dan aku ada kencing manis doc kata nak x nak kna bsalin minggu yg ke 38 jugak.. wah aku pun ape lg.. berangan2 dah nak lahirkan raziq pada 20.01.2010 sbb tarikh tu leh kata cantik gak la.. seminggu sebelum bersalin aku dah rasa lain mcm sebenarnya tp larat lagi la nak bjalan pegi taman seribu bunga la.. mcm2 tmpat lg aku pegi.. tarikh check up aku dengan doc aku kat hospital pantai ayer keroh ialah pada 19.01.2010. aku dah bkira2 nak tarikh 20hb gak ni.. huhu.. tapi cita2 aku 18hb nak mntk mc dgn doc sbb aku dh mls nak g kje..haha.. mlm ahad 17.01.2010 aku balik dr kg aku kat tampin aku dah sakit pinggang sgt2 dah.. aduh mmg ler sakit sbb raziq ni start aku 5 bulan aku dh start kontraksi n bleeding.. bleeding bukan sebab problem baby ea tapi disebabkan doc dapat detect yang aku ada ketumbuhan sikit kat serviks aku.. tu sbb bleeding.. di sammping cyst yg aku mmg sedia ada.. baby aku mmg sihat alhamdulillah.. tp lasaknya dalam perut aku cuma Allah je yg tau.. aku kerap mc n cuti sb x tahan sakit sampai bos aku marah la aku byk mc.. aku nk wat camane kan..dah sakit.. mcm dia x penah beranak plak.. nasib baik big bos backing aku..

balik lik cite aku tadi.. mlm ahad tu aku x dpt tdo sgt tp start pagi aku ok dah.. hati dah tekad x nak g kje ni.. huhu sbb skt..nk g wat check up awl..nak plih tarikh ngan doc aku..huhu.. bgun2 kul 7 lebih.. aku masuk bilik air nak mandi tiba2 tkejut aku tgk ada darah byk..adoi ai..bukan bleeding sikit2 ea...mcm darah pe**** tu la.. aku pun cakap la kat hubby aku yg aku dh kuar tanda.. tp aku rileks jer sbb x sakit sgt time tu.. aku pelan2 mandi.. belai perut aku.. cakap anak mama dah x sabar nak kuar ea... x pat la aku bsalin 20hb nampaknya.. xpela..jnji anak aku selamat kuar..lepas mandi kau trus siap2 bawak kelengkapan sume masuk dlm keta..

wah x sabarnye.. sampai2 aku trus bgtau nurse aku nak jmp doc dlu sb nak cek btul aku kna bsalin arini... doc cek tgk aku pnya bukaan dah 2cm.. wah...ptt le skt mlm td.. alhamdulillah x perlu aku induce (ubat utk paksa bsalin). pukul 11.30pagi aku masuk wad bsalin.. wah first time aku masuk kamar bsalin.. igtkan mcm bilik operation rupe2nya mcm bilik biasa jer.. sementara aku tggu tu aku dh rasa lapar..adoi la..aku suh la laki aku beli air kotak ngan roti.. x mkn ape2 lg ni.. pastu nurse tnya dah berak ke belum.. aku ckp belum dia bg aku ubat masuk punggung tu.. bru masuk je aku dh terasa..wah cepat kesannya.. trus aku g toilet.. buang hbs sume..lega sbb aku mmg ada msalah sembelit time akhir2 tu.. pas hbs mbuang aku masuk blk bilik.. doc aku pun sampai..huhu.. dia dtg cek..aku igt dh leh bsalin dah sbb kontraksi aku kuat sgt.. huhu rupe2 nya dia nak pecahkan air ketuban aku.. 'tuss' bunyinyer.. doc cakap byk lg air ketuban aku time tu.. terasa panas mengalir air tu..mmg byk sgt..tiap kali kontraksi tiap kali tu kuar air.. aku cuma dapat nmpk cikit jer air tu kaler jernih kehitam-hitaman cikit.. pastu aku x nampak dah.. nurse offer aku gas utk hilangkan rasa sakit.. mmg aku perlukan sgt sbb kontraksi aku kuat sgt.. doc pun ckp mcm tu sbb alat yg dia pasang kat perut aku tu tunjuk tggi bacaannya..

pukul 2.00 petang.. doc dtg cek lg.. tgk x berubah jugak..adoi la doc...skt sgt ni.. milo n roti aku dh mkn td.. tp disebabkan aku sedut gas tlalu byk..aku dh muntah sume tu balik.. time ni hubby aku pun x senang duduk..aku x nak sorg2..dia cuma kuar time beli mkn td n beli surat khabar.. tghr die kuar mkn dlu.. pastu dtg balik temankan aku.. baby dlm perut aku bgerak2 memberontak nak kuar sbb air ketuban dh kuar byk jadi nampak la perut aku bgerak2.. lama menunggu aku pun dah start penat menahan sakit.. pkul 5 ptg, nurse dtg cek lagi.. time ni dia ckp dah buka 5cm.. ha? bru 5 cm ?brape lma lagi aku nk tggu ni.. aku dh rasa penat sgt.. bila sakit je aku sedut gas dlm2.. sampai aku rasa mcm dh xde kesan dh gas tu kat aku.. pkul 7mlm.. aku dh x thn sgt..aku pggl nurse aku x thn skt sgt ni.. aku nk epidural.. nurse cakap eh.. x boleh dah bukak 7cm nnt baby lemah.. keadaan aku dh x tentu arah.. segala mcm doa n zikir aku dh baca.. siap msg ngan kawan aku msa mula2 masuk td.. tnya nak baca ape sbb tiba2 aku tlupa sume tu..sakit pnya pasla sampai lpa apa nak bca.. mujur kawan aku ade.. pastu pkul 7.30 mlm aku aku dh x thn dah ni..aku ckp kat nurse aku rasa mcm nak tberak..nurse tgk n kata oo dh bukak 9cm.. ha? mana doc ni..aku x nak bsalin time doc xde.. nurse ckp jap lg doc smpi.. tp aku dh boleh push pelan2..

Aku pun start push betul ke x aku pun x tau.. tp nurse tu ajar kangkang yg betul..masa push jgn agkt punggung.. tgn pgang pgelangan kaki.. aku try... push...tp nafas aku pendek.. dlm pada tu doc pun sampai.. doc tgk aku susah nk push dia pun pasang alat utk kangkangkan kaki aku tu..aku pun x tau nama bnda tu.. kemudian dia ajar aku camane nk buat..aku kna teran sambil kepala aku kna agkt skali tp bdn jgn agkt..ha?aku pun kurg mengerti time tu.. xpela..aku tarik nafas dlm2...pastu dgn kiraan 1 2 3 aku teran sekuat ati aku.. kpala x kuar jugak..doc pun gunting sikit bawah aku tu.. dia suh try lg.. n try curik nafas.. aku buat lg.. errrghh.. nurse marah aku kata salah cara aku push.. dia ckp push jgn kuar suara..klu kuar mknanya salah.. hubby aku bg semangat kat aku..kata aku blh buat pnya.. pastu doc kata ok try lg.. aku push lg... lma2 aku pnt..pelik aku bdk ni td mcm x sabar nk kuar tp bla teran x nak lak kuar.. pastu bila doc tgk keadaan aku mcm dh x larat sgt die pun kata dia akan tolong guna vakum..tp aku ttp kna push jugak sma2.. aku pun setuju..lpas dia psg alat tu..bunyi mcm mesin basuh jer aku dengar.. pastu.. dgn kiraan 3 dia suh aku teran...aku pun tarik nafas dlm2 n teran sekuat hati aku...mcm teran berak keras tu..hahaha... doc kata ha dh kuar dah ok..curik nafas..aku pun tarik tarik nafas balik n push skali lg.. Akhirnya.. jam 8.08mlm seorg bayi lelaki yg comel kuar dari rahim aku.. terus doc letak atas perut aku sementara dia nak potong uri.. kuar2 aku tgk kaler biru..risau gak aku..tp atas bacaan aku semasa mengandung baby baru lahir mmg mcm tu bila dh kna udara baru dia tukar kaler..

betul-betul pas bersihkan dia trus bukak mata


nurse amik anak aku untuk dibersihkan n hubby aku ikut nurse sbb dia nak azankan anak aku.. aku lak tgh tgu doc jahit bawah aku tu.. lpas kuar je baby terasa lega sgt...hilang sgala sakit aku.. doc jahit aku pun aku x rasa apa sb rasa sakit td lg sakit dr sakit jahit tu.. kaki aku dh diturunkan dr alat pemegang kaki tu..mgigil2 kaki aku time tu.. sempat jugak aku pesan kat nurse td kata aku nak fully breastfeed..doc yg aku g ceramah bfeed dlu suh aku pesan kat nurse kalau aku bsalin kat hospital swasta..klu x pesan nnt dieorg bg susu botol..aku nak anak aku hisap susu aku yg ptama.. x sggup aku nk bg susu lembu.. bla doc dah siap jahit hubby aku dtg jmpa aku.. ayat pertama yg kuar dr mulut dia ialah.. "Yang..anak kita putih melepak la"dalam keadaan suka.. cet.. terasa aku..haha.. xdela.. aku x trasa pun.. ape igt aku xda gen kulit putih ke..mak, akak n abg aku putih melepak ape..

pastu nurse bersihkan anak aku nurse dtg bg anak aku untuk disusukan.... aku bkn pandai sgt la..tp nurse cakap anak aku dh pandai carik puting.. aku pun suka.. selepas selesai sumenye.. aku ditolak kuar dari kamar bsalin masuk ke bilik wad.. kuar2 jer aku nmpk samar2 mama n abah aku.. terpancar senyuman kat mulut dieorg tgk aku sudah selamat bsalin.. lama jgak dieorg tggu hubby aku ckp.. mak aku cakap penat ea.. berehatla dlu...

penat x yah nk cite la..mmg pnt sgt sampai aku x leh nak lelapkan mata.. aku nk tgk anak aku lg.. nurse bg aku susukan raziq.. nmpk mulut dia mcari2 puting susu.. dan akhirnya bjaya jugak aku susukan.. terasa mulutnya menyedut tapi x brape kuat lg..

Alamak dah kul 2 lbh..aku kna masuk klas dlu nt sambung yer kisah raziq kna jaundis n aku kna tumpah darah...

No comments:

Post a Comment