Friday, August 19, 2011

Hati Panas

Aku merupakan seorg pengajar di salah sebuah institusi awam.. keje sebagai seorg pengajar mmg byk dugaan yang perlu ditempuh.. bermula pada awal tahun 2005 aku menjadi pengajar sehingga sekarang telah byk mengajar aku selok-belok dan ragam pelajar2ku.. ada yg baik, yg ok x tggal juga yg menyakitkan hati.. mcm2 dah aku tempuh..

Aku pernah begitu semangat untuk mengajar pelajar2 aku satu ketika dulu.. biasala bru masuk kje..semangatnya lain mcm skit.. tp setelah terkena dan dikenakan oleh pelajar2 ku aku semakin jd hilang semangat.. mcm2 kerenah.. kalau mengajar budak skolah rendah xpe lg.. sedia maklum yg dieorg tu budak tp bila mengajar org yg boleh jadi mak bapak budak ni lain plak citenyer..

tp mmg berbeza pelajar2 dulu dan pelajar skarang.. dulu ramai lg yg masih boleh mendengar kata.. tp skarang byk yg dah naik lemak.. x dengar kata.. mengada-ngada.. ntah la.. apa nak jadi budak2 skarang.. aku berdoa satu masa nanti mereka akan mnjadi org yg bguna dan lebih matang.. kesian tgk bangsa sendiri yg mcm xde arah.. belajar setakat memenuhi permintaan ibu bapa.. bukan utk diri sendiri..

skarang, wpun semangatku semakin pudar tapi aku tetap mengajar supaya aku dpt mbantu mereka.. bukan ape.. aku takut jika aku x tunaikan tggjawab aku.. mcm mne plak nasib anak2 aku nnt.. semoga mereka menjadi seorg insan yg bguna dan beramal soleh..


No comments:

Post a Comment