Thursday, January 5, 2012

Lahirnya puteriku Nur Raisha Zamiah (Cahaya Pemimpin Raja Berani dan Cekal)

Salam n selamat sejahtera semua..


Tanggal 12 Disember 2011 (Isnin) saya telah selamat melahirkan seorang bayi perempuan pada jam 8.22pm. Bayi yang diberi nama Nur Raisha Zamiah ini dilahirkan normal seberat 2.75kg. Usia kandungan semasa dilahirkan ialah 37 minggu 5 hari.. Tersangat gembira rasa dihati kerana Allah swt telah mengurniakan sepasang zuriat untuk kami.. Yang pertam lelaki danyg kedua perempuan.. Doakan yg kukirimkan dimakbulkan oleh-Nya. Dalam aku hampir pasrah dengan rezeki dunia yg hampir nyawa2 ikan Allah swt sgt sayang padaku dengan memberikan rezeki yg tidak ternilai ini.. S.A.B.A.R ini kunci segala jawapan.. insyaAllah dengan kehadiran cahaya mata baru ini rezeki kami kembali normal dan bertambah.

Pada hari Jumaat (9 Disember 2011) mmg aku ada apppoitment dengan Doc Hanisah. seperti biasa doc hanisah aka greet aku then tnya shat atau x? Aku ckp sihat je cuma perut je slalu mengeras..dia kata eh awlnya mengeras.. aku di minta naik ke atas katil utk diperiksa.. emm doc ckp uri dah matang, uri kat atas, kepala baby dah engaged..kemudian dia nak cek bawah.. dia seluk n kata dah buka 2cm..doc tsenyum..dia kata insyaAllah mgu depan dah boleh bsalin..hehe.. tapi doc ckp hari ahad dia xde balik kg ada kenduri doa selamat mak dan ayah dia balik dr haji.. so aku dh mula risau..sabtu aku balik tampin..aku berbincang dgn suami aku..aku ckp dh x lama lagi ni..aku dpt rasakan..kontraksi plak makin kerap..so hr sabtu tu kami search internet carik mana2 hospital area seremban yg ada doc perempuan. psediaan mana la tau kot2 bersalin plak hari ahad nnt..mlm tu mak aku dh rendam air akar fatimah dalam air selusuh yg abg ipar aku bawak balik dari darussyifa.

hari sabtu sbb aku x nak bsalin ahad nnt so aku x minum air tu..aku bdoa jer moga baby aku ni btahan x kluar dlu..hari sabtu mlm tu mmg kuat kontraksi aku..masuk hari ahad makin mnjadi2..tetapi masuk je wkt mlm ahad aku dh start minum air selusuh tu..kurang plak rasa sakit tu..kalau tau dr awal aku minum..huhu.. isnin mcm biasa aku tekad x nak g keje..situasi sama mcm raziq dlu jugak la..ada bleeding sikit.. so aku x pg trus hospital sbb xde la rasa sakit sgt pun.. jadi aku ajak suami aku g jalan2 dlu lpas lunch bru g jmpa doc..huhu..so kiteorg pg kedai yg biasa kiteorg beli brg baby untuk beli stroller raziq..bukan stroller tp buggy..aku ska buggy ni sb penah pki member aku pnya dulu msa g langkawi..ringan jer sng nak bwk naik flight..

Terus pakai g jusco bandaraya

Lepas beli buggy my dear ni kiteorg trus pki g jusco bandaraya melaka..kat sini kiteorg g mkn jer..makan kat the chicken rice shop.. msa ni aku dh x kisah nak mkn apa dah sbb dh x boleh nak sumbat sgt.. lpas tu brula btolak ke hospital pantai.

Sesampai di klinik doc hanisah, jam menunjukkan pkul 3.00ptg.. doc senyum tgk aku..dia cek bukaan n kata dah 3cm bukak..hah?pnya penat aku bjalan2 bru 3cm bukak..dr jumaat sampai isnin bukak 1cm jer..doc kesian tgk aku kata sian kat awk..tp mmg kna masuk labor room lah..sian awk skt sejak sabtu lg..hehe..aku sengih lg..sakit xdela sgt skrg ni..tp doc suh masuk labor room jugak sbb dia kata lg 3-4jam bsalin la ni sbb ank no 2..

sampai labor room..aku diminta tukar baju n nurse bg aku blik menghadap hadapan hospital.. aku tnya x ramai org ea arini..nurse cakap aah ikut time kadang2.. pg tadi ada 3 patient sume ceasar.. akulah org ptama yg akan normal arini..huhu..nurse bg ubat kuar najis..bru 2-3 saat aku dh rasa nak g toilet..x byk yg kuar..nurse suh lama lg dok dlm bilik air bg kuar sume..akhirnya kuar gak sume tu pun x byk..haha.. pkul 4 ptg.. doc dtg n pecahkan air ketuban aku.. x byk sgt mcm raziq dlu..aku mintak suami aku tgk apa kaler air ketuban tu dia cakap jernih.. mmg kali ni berbeza..aku xde rasa skt sgt.. air akar selusuh tu aku dh minum byk dh..dah masuk jug no 2 tp xde rasa sakit sgt pun.. doc dtg cek lg pkul 5.30ptg.. dia ckp kontraksi dh semakin kuat tp dia nak kuat lg.. so dia induce aku..seleas di induce mmg rsa sakit tp x jugak sesakit mcm raziq dlu.. tp boleh thn la sakitnya sbb aku x perlukan gas tu sgt..gas yg aku sedut bru brapa kali tu menyebablan aku pening dn mengantuk akhirnya aku muntah dengan byknya..x lma lepas tu dalm pkul 7 hubby cakap mama n abah dtg.. disebabkan aku dgr org sebelah mak dia blh masuk so aku suh hubby aku pggl mama aku.. mama aku masuk selepas unaikan solat maghrib dalam pkul 7.45 mcm tu.. x lama lepas mama aku masuk, nurse dtg balik cek tgk aku..dia kata nak cek bukaan.. tkejut dia tgk dah bukak 8cm.. terus dia bgegas call doc hanisah utk dtg.. patient dh ready nak teran doc..aku dgr nurse ckp mcm tu..

pelik aku mmg aku rasa sakit tp x teruk sgt la..mungkin berkat zikir dan doa semua aku dipermudahkan untuk bsalin.. sampai2 je doc tgk n siapkan kelengkapa.. nurse tnya dah kencing ke blum?aku ckp blm?nak kncg x?aku kata nak..tp aku x leh kencing..kemudian nurse tolong aku buangkan..byk jugak rupanya air kncg aku..tp aku mmg xde rasa nak kncg pun.. doc suh naikkan tekanan pd perut aku tu..so bila naik jr bru aku rasa sakit tu dtg.. aku dh tau bila nak push.. "ok teran..aku teran sekuat hati aku.... huh..mmg sush bsalin normal sampai aku rasa nak give up..tp doc bantu aku jgk..dia ckp aku blh cuma nafas aku pendek sgt.. so mintak aku curik nafas cpt2.. 4-5x jugak push akhirnya push yg terakhir tu doc ckp cepat razliza baby dah lemah ni.. terus aku push sekuat hati aku..n alhamdulillah doc dh bsorak riang kata kpala baby dah kuar tahan lg push lg.. denga sekali lg push akhirnya baby girl aku kuar jugak..huh..akhirnya..suamiku yg sentiasa berada disamping aku sempat jugak melihat kepala baby semasa nak kuar tu.. then selepas je kuar terus dia kucup dahi aku n ucapkan sayang pada aku..lega tgk baby berada di dadaku dlm keadaan sihat..boleh tahan montel mukanya.. Syukur Alhamdulillah Ya Allah..itu sahaja yg dapat aku lafazkan ketika itu..

Nur Raisha Zamiah sejurus selepas dilahirkan

No comments:

Post a Comment