Thursday, October 4, 2012

Our House- RAZ Residence

morning to all.. pada 7 september yang lepas genap rumah aku 2 thn dah sain snp.. aku rsa tension sgt sbb ye..mmg rumah dah siap tp CFnya still blm dapat.. berdasarkan sok sek2.. dr kabel bawah tanah mbmb huhu.. ada problem pada perparitan dan jalan alternatif.. pada mulanya mmg aku x nak g tuntut duit memandangkan gaji aku x kena potong lagi tapi x lama je lepas tu aku dapat surat dari perbendaharaan yg menyatakan bulan 10 ni gaji aku dah kena potong.. adoiyai.. berposak la aku g jmpa pemaju nak tnyakan pasal perkara ni..
pada mulanya pemaju x nak bayar atas alasan kunci dah diserahkan..tp aku fight..aku kata kunci xde kena mengena dengan cf.. dalam snp hnya nyatakan serahkan vacant possession with certificate of fitness.. xde pun perkataan key kat situ.. angin la aku kan.. husband aku pun dah naik berang bila dieorg nak ngelat.. so aku ckp slow je dgn dieorg.. aku cakap.. sy kalau boleh x nak besar2 kan hal ni.. i x nak sampai report pada tribunal perumahan..hal kecik je ma.. u sendiri boleh stel..lgpun hanya kiteorg je yg tuntut.(sebab yg dah tamat tempoh cuma dua org je tmasuklah aku).. so its small matter for them untuk bayar pd kiteorg..  then june kerani pemaju tu call big bossnya pasal bnda ni.. pastu kuar la bini big boss dieorg.. dia kata dia akan bayar tp hanya akan bayar mulai tarikh tamat tempoh snp sehingga tarikh Borang E dikeluarkan.. Aku dah confuse time ni so aku tnya borang E tu apa? dia cakap borang E tu menunjukkan CF dah dapat.. aku aa kan je time tu n aku mintak nak tgk borang E dia tu..dia just bg sepintas lalu tgk n aku tgk tarikh kat situ bertarikh 19.9.2012. aku x sempat nak tgk tajuk borang tu apa.. beriya2la bos dia tu kata cf dah dapat tggl nak kuarkan jer.. dia cakap kali ni cf dikeluarkan mengikut rumah bukan satu taman perumahan. law baru.. tu sbb amik masa yg lama nk proses.. 
so time tu aku diam je n aku tarik nafas lega la sb dia nak bayar tp aku still x puas ati sb knapa samapai tarikh borang E tu je sedangkan tarikh aku g jumpa dia masa tu dah 27.9.2012. aku dah rugi byk hari.. so langkah seterusnya aku call kawan aku n tnyakan pasal hal ni.. kawan aku kabel bawah tanah ni tnya mbmb n dia kata mcm mana nak dapat cf? kje dieorg x setel lg n permohonan utk recheck kali kedua pun dieorg x submit lagi mane boleh dapat CF. n borang E yg dieorg menttion tu xde kena-mengena langsung untuk dapat CF.. maybe itu borang permohonan ke Pejabat tanah.. Wah aku apa lagi....angin satu badan la..bulat2 je aku kena tipu dgn cina tu..hampes btul.. nasib baik aku x caya bulat2.. sekarang aku xde lagi g sana..aku nk kumpul dulu bukti2 yg ada n aku nak dapatkan nasihat lawyer kawan aku.. dia kata tggu dapat CF nnt baru leh claim.. n time tu mmg aku fight habis-habisan.. bongok punya cina.. sakit ati btul la.. aku mntak penyelesaian baik dia lg nak gula2 kan aku..jangan sampai aku ajak semua pembeli tuntut duit ngan ko..
ni picture rumah aku beli tu.. ntah bila dapat duduk..




aku yg tgh marah,
~raz-eija~

4 comments:

  1. sabar ye eja.....beri laluan pd akak ye, akak pindh dulu...hehehe, lawan jgn x lawan tu hak kita

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak keri: kak keri dah bli rumah baru ker?kat mne tu?

      Delete
  2. sabr raz...lawan..aku dulu pye defect lbh 20 item...mntang laki aku jaga QC site dulu...nanges dev nk setle satu2..hidup kena ade ilmu br org tak pijak kite

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg sabar je ni..tu sbb byk tnya kat kawan2..takut kna tipu mcm ni la..hati x tenang skrg ni..huhu

      Delete